آرامیس مشاور




اعلام فهرست 10 نشریه علمی برتر در حوزه علوم انسانی مطلب ویژه

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نوشته شده توسط  | منتشرشده در: عمومی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) رتبه مقالات برتر نشریات علمی کشور را که در ISC ثبت و نمایه سازی می شود، براساس معیارهای علم سنجس مقالات نشریات علمی اعلام کرد.

دکتر جعفر مهرداد، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC ، با بیان اینکه نشریات علمی که مصوب کمیسیون نشریات معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، یافته های علمی را در قالب مقاله های تحقیقاتی چاپ و منتشر می کنند و می کوشند که در بررسی تخصصی مسائل علمی و ارائه نتایج آن به گروه های هدف در مقایسه با سایر انتشارات علمی پیشگام باشند. وی گفت: براساس شیوه نامه ای که به تصویب نظام ملی اطلاعات علمی کشور رسیده و از سوی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC ابلاغ شده نشریات علمی کشور لازم است که هر شماره را پس از انتشار، به ISC به صورت چاپی یا الکترونیکی ارسال کنند.
دکتر مهرداد افزود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC براساس معیارهای علم سنجس مقالات نشریات علمی را تحلیل استنادی کرده و رتبه مولفه های مانند دانشمندان و پژوهشگران، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، نشریات علمی رشته های موضوعی و کشورها را تعیین و اعلام می کند.
وی گفت: براین اساس، نشریه های برتر حوزه علوم انسانی و اجتماعی کشور که در ISC ثبت و نمایه سازی می شود عبارت است از: «بررسی های حسابداری و حسابرسی»، از انتشارات دانشگاه تهران با رتبه اول، «مطالعات فرهنگی و اجتماعی» با رتبه دوم، «رهیافت سیاسی و بین الملل» از انتشارات دانشگاه شهید بهشتی با رتبه شوم.
دکتر مهرداد ادامه داد: رتبه های چهارم و پنجم نشریات علوم انسانی و اجتماعی به نشریه های «پژوهش های رشد و توسعه» و «پژوهش های حسابداری مالی» که بترتیب به دانشگاه های پیام نور و اصفهان تعلق دارند، اختصاص دارد. مجله «نقد ادبی» با کسب رتبه ششم و نشریه «راهبرد» با کسب رتبه هفتم نیز به ترتیب از انتشارات دانشگاه تربیت مدرس و مرکز تحقیقات استراتژیک (مجمع تشخیص مصلحت نظام) هستند.
وی افزود رتبه های هشتم، نهم و دهم بترتیب به دانشگاه های گیلان و سیستان و بلوچستان اختصاص دارد. مجله «ادب پژوهشی» از انتشارات دانشگاه گیلان، و مجلات «جغرافیا و توسعه» و پژوهشنامه «ادب غنایی» از انتشارات دانشگاه سیستان و بلوچستان هستند.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، با اعلام اینکه تعداد مجلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1392 بالغ بر 938 عنوان برآورد می شود. افزود: از این تعداد، بیش از 600 عنوان در رشته های مختلف علوم انسانی، به عنوان مجلات معتبر علمی پژوهشی و علمی ترویجی از سوی دانشگاه ها، مؤسسات پژوهشی و انجمن های علمی چاپ و منتشر می شود.


منبع: هفته نامه پیک سنجش 08/07/92

بازدید 2356 بار
آخرین ویرایش در سه شنبه, 09 مهر 1392 ساعت 22:56

نظر دادن

جهت ارتباط بعدی با شما، خواهشمند است ایمیل صحیح وارد نمایید.
کلیه اطلاعات شما نزد ما محرمانه خواهد بود.
لطفا نظرات خود را به زبان فارسی تایپ کنید.