آرامیس مشاور




شرایط ادامه تحصیل دارندگان مدرک معادل مطلب ویژه

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نوشته شده توسط  | منتشرشده در: عمومی

آیین نامه شرکت دارندگان مدارک معادل و غیررسمی در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر به دانشگاه ها ابلاغ و براساس آن شرایط و ضوابط دارندگان مدارک معادل در مقاطع مختلف برای ادامه تحصیل در دوره های بالاتر اعلام شد.

متن این آیین نامه که از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم ابلاغ شده به این شرح است:
به منظور هماهنگی در اجرای مصوبات جلسه 432 شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسات 221 و 252 شورای معین عالی انقلاب فرهنگی و کار گروه مربوط به جلسه 748 شورای برنامه ریزی آموزش عالی و با هدف کمک به ادامه تحصیل آن عده از دارندگان مدارک معادل که موفق به قبولی در آزمون های جامع دارندگان مدارک معادل نشده اند، شورای گسترش آموزش عالی مقرر داشت:
1- آن عده از دارندگان مدارک معادل که قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه جلسه شماره 432 مورخ 03/09/1377 شورای عالی انقلاب فرهنگی (مبنی بر ممنوعیت برگزاری دوره های معادل) در دوره های معادل پذیرفته شده اند، در شمول این مصوبه قرار می گیرند.
2- آن عده از دارندگان مدارک معادل که قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه فوق الذکر در دوره های معادل شرکت نموده، ولی قبولی آنان بعد از تاریخ ابلاغ مصوبه فوق الذکر اعلاوم شده است، در شمول این مصوبه قرار می گیرند.
3- آن عده از دارندگان مدارک معادل که بعد از تاریخ ابلاغ مصوبه فوق الذکر در دوره معادل شرکت نموده و پذیرفته شده اند، به دلیل ممنوعیت برگزاری دوره معادل، در شمول این مصوبه قرار نمی گیرند و با مدرک معادل حق شرکت در آزمون های ورودی دوره های بالاتر را ندارند.
4- آن عده از دارندگان مدارک معادل کاردانی و کارشناسی (مشمولان بند 1 و 2 که در دوره های با مجوز از شورای گسترش آموزش عالی برنامه ریزی درسی دوره را برابر برنامه های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گذرانده اند، اجازه دارند در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر (که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور یا دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود) شرکت کنند و در صورت قبولی در آزمون، ادامه تحصیل دهند. به این عده از پذیرفته شدگان در آزمون ورودی پس از طی دوره تحصیلات، برابر مقررات آموزشی بدون تغییر در نوع مدرک معادل مقطع پایه، مدرک مرسوم دانشگاهی در مقطع جدید داده می شود.
5- آن عده از دارندگان مدارک معادل در دوره های کاردانی و کارشناسی (مشمولان بندهای 1 و 2)، که در دوره های فاقد مجوز شورای گسترش آموش عالی وارد شده اند، مشروط به اینکه برنامه های درسی دوره مصوب وزارت علوم و تحقیقات و فناوری را رعایت کرده باشند، اجازه دارند که در آزمون های مقاطع بالاتر شرکت کنند، این عده از داوطلبان در صورت قبولی در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر موظفند تا 20 درصد واحدهای دوره را به تشخیص دانشگاه یا موسسه آموزش عالی پذیرنده به عنوان دروس جبرانی بگذرانند و در صورت قبولی کسب حداقل میانگین 12 در درس مذکور، تحصیل خود را در مقطع بالاتر ادامه دهند. به این عده از پذیرفته شگان در آزمون ورودی پس از طی دوره تحصیلات، بدون تغییر در نوع مدرک معادل مقطع پایه، برابر مقررات آموزشی مربوط مدرک مرسوم دانشگاهی در مقطع جدید داده خواهد شد.
6- دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد که در دوره های با مجوز از شورای گسترش اموزش عالی و با برنامه درسی مصوب وزارت علوم تحصیل کرده اند، می توانند در آزمون نیمه متمرکز دوره دکتری و آزمون دکتری دانشگاه آزاد شرکت کنند و در صورت قبولی، ادامه تحصیل دهند.
7- دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد که در دوره های فاقد مجوز از شورای گسترش آموزش عالی، با برنامه درسی دوره غیر مصوب وزارت علوم، تحصیل کرده اند می توانند در آزمون نیمه متمرکز دروه دکتری و آزمون دکتری دانشگاه آزاد شرکت کنند و در صورت قبولی و کسب حدنصابی که تعیین خواهد شد، ادامه تحصیل دهند.
8- دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد که در دوره های فاقد مجوز از شورای گسترش آموزش عالی تحصیل کرده و برنامه های درسی دوره مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را رعایت نکرده اند، مجاز به شرکت در آزمون ورودی مقطع بالاتر نیستند.
9- تعیین حدنصاب موضوع بند 5 و نیز تصمیم گیری در خصوص موارد خارج از گروه بندی مذکور در این مصوبه، برعهده کمیته سه نفره ای متشکل از نمایندگان دفتر گسترش آموزش عالی و دفتر برنامه ریزی آموزش عالی حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش آموزش کشور خواهد بود که پس از تایید معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قابل اجرا خواهد بود.
10- متن اطلاعیه های مربوط به پذیرش مشمولان این آیین نامه، قبل از اعلام به رسانه ها و درج در دفترچه های آزمون سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه آزاد اسلامی، باید به تایید برسد.
11- نظارت برحسن اجرای این آیین نامه و ایجاد هماهنگی در اجرا و همچنین تعبیر و تفسیر مفاد این آیین نانه به عهده معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد.
12- این آیین نامه در 12 بند در جلسه 845 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناورری به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ لازم اجرا است و آیین نامه ها، دستورالعمل ها بخشنامه های مغایر با این آیین نامه لغو می شود.
هفته نامه پیک سنجش 25/06/92

بازدید 2086 بار
آخرین ویرایش در جمعه, 29 شهریور 1392 ساعت 09:06

نظر دادن

جهت ارتباط بعدی با شما، خواهشمند است ایمیل صحیح وارد نمایید.
کلیه اطلاعات شما نزد ما محرمانه خواهد بود.
لطفا نظرات خود را به زبان فارسی تایپ کنید.