آرامیس مشاور




ابلاغ آیین نامه شرکت دارندگان مدارک معادل و غیر رسمی در آزمون های ورودی مطلب ویژه

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
نوشته شده توسط  | منتشرشده در: عمومی

ابلاغ آیین نامه شرکت دارندگان مدارک معادل و غیر رسمی در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر
معاون آموزشی وزیر علوم، آیین نامه شرکت دارندگان مدارک معادل و غیر رسمی در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر مصوب هستصد و چهل و پنجمین جلسه شورای گسترش آموزش عالی را برای اجرا به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ابلاغ کرد.

در بند 1 و 2 این آیین نامه تصریح شده است که صرفا" آن عمده از دارندگان مدارک معادل که قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه جلسه شماره 432 تاریخ سوم آذر ماه 1377 شورای عالی انقلاب فرهنگی ( مبنی بر ممنوعیت برگزاری دوره های معادل ) در دوره های معادل پذیرفته شده اند و آن عده از دارندگان مدارک معادل که قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه مذکور، در دوره های معادل شرکت کرده، ولی قبولی آنان بعد از تاریخ ابلاغ آن مصوبه اعلام شده است در شمول این آیین نامه قرار می گیرند. 
بر مبنای این آیین نامه، آن عده از دارندگان مدارک معادل کاردانی و کارشناسی که مشمول این آیین نامه هستند، در صورتی که در دوره های با مجوز شورای گسترش آموزش عالی، برنامه های درسی دوره را برابر برنامه های مصوب وزارت علوم، تحقیقات  و فناوری گذارنده اند، اجازه دارند در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور یا دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود شرکت کننده و در صورت قبولی در آزمون، ادامه تحصیل دهند که به این عده از پذیرفته شدگان در آزمون ورودی، پس از طی دوره تحصیلات، برابر مقررات آموزشی بدون تغییر در نوع مدرک معادل مقطع پایه، مدرک مرسوم دانشگاهی در مقطع جدید داده می شود.
براساس این آیین نامه، آن دسته از دارندگان مدارک معادل دوره های کاردانی و کارشناسی مشمول این آیین نامه که در دوره های فاقد مجوز شورای گسترش آموزش عالی وارد شده اند، مشروط به اینکه برنامه های درسی مصوب وزارت علوم را رعایت کرده باشند، اجازه دارند در آزمون های مقاطع بالاتر شرکت کنند که در صورت قبولی آنها در آزمون های مقاطع بالا تر موظفند تا 20 درصد واحد های دوره را به تشخیص دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی پذیرنده به عنوان دروس جبرانی بگذارنند. این افراد در صورت قبولی و کسب حداقل میانگین 12 در این درس ها، تحصیل خود را در مقطع بالاتر ادامه دهند و به این عده از پذیرفته شدگان در آزمون ورودی، پس از طی دوره تحصیلات، بدون تغییر در نوع مدرک معادل مقطع پایه، برابر مقررات آموزشی مربوط مدرک مرسوم دانشگاهی در مقطع جدید داده خواهد شد. 
در بند 6 این آیین نامه است: دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد که در دوره های با مجوز از شورای گسترش آموزش عالی و با برنامه درسی مصوب وزارت علوم تحصیل کرده اند می توانند در آزمون نیمه متمرکز دوره دکتری و آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی شرکت و در صورت قبولی، ادامه تحصیل دهند.
براساس ماده 7 آیین نامه مذکور، دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد که در دوره های فاقد مجوز از شورای گسترش آموزش عالی با برنامه درسی دوره غیر مصوب وزارت علوم، تحصیل کرده اند می توانند در آزمون نیمه متمرکز دوره دکتری و آزمون دکتری دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کنند و در صورت قبولی و کسب حد نصابی که تعیین خواهد شد ادامه تحصیل دهند.
در این آیین نامه تصریح شده است: دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد که در دوره های فاقد مجوز از شورای گسترش آموزش عالی تحصیل کرده و برنامه های درسی دوره مصوب وزارت علوم را رعایت نکرده اند اجازه شرکت در آزمون ورودی مقطع بالاتر را ندارند.
براساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، تعیین حد نصاب موضوع بند 7 و نیز تصمیم گیری در خصوص موارد خارج از گروه بندی های موجود در این مصوبه، برعهده کمیته سه نفره ای متشکل از نمایندگان دفتر گسترش آموزش عالی و دفتر برنامه ریزی آموزش عالی حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور خواهد بود که پس از تأیید معاون آموزشی وزارت علوم قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد.
در این آیین نامه تصریح شده است: متن اطلاعیه های پذیرش مشمولان این آیین نامه قبل از اعلام به رسانه ها یا چاپ در دفترچه های سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه آزاد اسلامی، به تأیید برسد.
منبع: پیک سنجش

بازدید 2030 بار
آخرین ویرایش در جمعه, 01 شهریور 1392 ساعت 08:21

نظر دادن

جهت ارتباط بعدی با شما، خواهشمند است ایمیل صحیح وارد نمایید.
کلیه اطلاعات شما نزد ما محرمانه خواهد بود.
لطفا نظرات خود را به زبان فارسی تایپ کنید.