05/10 1392

مراحل انتخاب رشته اینترنتی


چندین سال است که انتخاب رشته آزمون سراسری به صورت اینترنتی انجام می گیرد. با توجه به اهمیت ثبت انتخاب ها در انتخاب رشته اینترنتی در ادامه به صورت خلاصه و ساده مراحل آن بیان شده است تا داوطلبان بتوانند بدون مشکل انتخاب های خود را در سیستم انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1392 ثبت کنند


1- دفترچه راهنمای انتخاب رشته و اطلاعیه ها ی مربوط به انتخاب رشته را به دقت مطالعه کنید:
- دفترچه راهنمای انتخاب رشته به صورت الکترونیکی و حدودا" 24 ساعت قبل ازآغاز انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش به نشانی: www.sanjesh.org منتشرخواهد شد. داوطلب با مراجعه به سایت سازمان و از طریق لینک مربوط می تواند این دفترچه راهنما را دانلود کند.
- به دلیل اینکه ممکن است بعد از انتشار دفترچه راهنما، برخی از کد رشته ی محل ها حذف، اضافه یا اصلاح شوند، لذا ضرورت دارد که داوطلبان، پی گیر اطلاعیه های اصلاحیه دفترچه از طریق سایت سازمان یا هفته نامه پیک سنجش بوده و آنها را به دقت مطالعه کنند.
2- اطلاعات مورد نیاز برای انتخاب رشته اینترنتی را آماده کنید:
2- 1- برای استفاده از نرم افزار انتخاب رشته، سه شیوه ورود پیش بینی شده است که داوطلب بایستی از طریق یکی از این شیوه ها اقدام کند: لذا آماده داشتن اطلاعات مورد نیاز برای ورود الزامی است:
شیوه اول: اطلاعات کارت اعتباری ثبت نام ( شماره پرونده، رمز ورود )، شماره شناسنامه.
شیوه دوم: شماره پرونده، کد ملی، شماره سریال شناسنامه.
شیوه سوم: شماره پرونده، شماره پیگیری ثبت نام.
2-2 معدل کتبی دیپلم، کد و عنوان دیپلم نیز جزو مواردی است که در زمان انتخاب رشته به داوطلب نمایش داده می شود تا در صورت مغایرت، اطلاعات صحیح وارد شود: لذا آماده داشتن این اطلاعات نیز به منظور مقایسه و اصلاح، الزامی است.
3-2- کد رشته محل های انتخاب شده را به همراه نام رشته، عنوان دانشگاه، نوع دوره ( روزانه، نوبت دوم و ... )، مقطع تحصیلی (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و ... ) و سایر اطلاعات مهم روی برگه ای یاد داشت کنید.
توصیه ی 1: هر داوطلب می تواند حداکثر 150 کد رشته محل را در نرم افزار انتخاب رشته ثبت کند، ولی ممکن است تعدادی از کد رشته محل هایی را که انتخاب می کنید به دلیل عدم رعایت شرایط و ضوابط، از سوی نرم افزار ثبت نشود که با اعلام خطا به داوطلب اعلام خواهد شد، لذا توصیه می شود که رشته محل های بیشتری را در نظر بگیرید تا بتوانید جایگزین رشته محل های اشتباه کنید.
توصیه 2: هر چند الزامی به وارد کردن تمامی 150 انتخاب نیست، اما در سال های گذشته داوطلبانی بودند اند که با در نظر گرفتن شرایط خوش بینانه، صرفا" چند انتخاب محدود را در فرم انتخاب رشته وارد کردند و درنهایت پس از گزینش علمی با اختلافات یک یا دو نفر، جزو قبول شدگان در رشته محل های وارد شده، نبودند.
3- وارد نرم افزار انتخاب رشته آزمون سراسری شوید:
3-1- از طریق لینک مربوط در سایت سازمان سنجش، وارد نرم افزار انتخاب رشته آزمون سراسری شوید.
3-2- در نرم افزار انتخاب رشته آزمون سراسری، اطلاعاتی در خصوص شرایط و ضوابط استفاده از نرم افزار، مهلت انتخاب رشته و ... نمایش داده شده است که مهم ترین آنها عبارتند از:
3-2-1- مهلت انتخاب رشته از تاریخ 17 /5 / 92 تا تاریخ 25 / 5 /92 است.
3-2-2- داوطلبان پس از ثبت اطلاعات، رسید انتخاب رشته را که عددی 15 رقمی است، دریافت میکنند
3-2-3- داوطلبانی که انتخاب رشته خود را ثبت کرده اند تا آخرین مهلت انتخاب رشته می توانند نسبت به مشاهده یا ویرایش اطلاعات از طریق لینک های مربوط در سایت اقدام کنند.
3-2-4- محدودیت زمانی برای تکمیل فرم انتخاب رشته وجود ندارد و صرفا" تا زمانی که کاربر به اینترنت متصل است یا پنجره مرورگر خود را نبسته است، می تواند نسبت به انتخاب رشته اقدام کند ( حتما" پس از پایان انتخاب رشته با کلیک روی دکمه ( خروج ) از سیستم خارج شوید ).
4- اطلاعات ثبت نامی را مشاهده و در صورت مغایرت اصلاح کنید:
از طریق یکی از شیوه های اعلام شده در بند 2-1 به نرم افزار وارد شوید و اطلاعاتی را که نمایش داده می شود، بررسی کنید و نسبت به تایید یا اصلاح آنها اقدام کنید. اطلاعاتی که نمایش داده می شود به شرح ذیل است:
4-1- معدل کتبی دیپلم، کد دیپلم: در صورت صحیح بودن، بایستی صحت اطلاعات را اعلام کنید و در غیر این صورت، اطلاعات صحیح را در محل مربوط وارد کنید.
4-2- داوطلبان غیر ایرانی و بهیاران لازم است که اطلاعات مربوط به خود را در محل مربوط وارد کنند.
4-3- اگر داوطلب تمایل به انتخاب رشته های موسسات غیر انتفاعی یا دانشگاه پیام نور یا دانشگاه فرهنگیان داشته باشد، ولی در زمان ثبت نام، علاقه مندی خود را اعلام نکرده باشد، می تواند با خرید کارت اعتباری مربوط و وارد کردن اطلاعات در صفحه آغازین انتخاب رشته، علاقه مندی خود را نسبت به انتخاب رشته های دانشگاه های یاد شده اعلام کند. لازم به ذکر است که برای موسسات غیر انتفاعی و پیام نور، خرید یک کارت کافی است و برای دانشگاه فرهنگیان نیز کارت جدا گانه ای مورد نیاز است.
4-4- از آنجا که داوطلبان آزمون سراسری می توانند در فرم انتخاب رشته، کد رشته محل هایی را
که براساس سوابق تحصیلی پذیرش می کنند هم وارد نمایند، لذا این دسته از داوطلبان، اگر در زمان ثبت نام، علاقه مندی به انتخاب رشته محل های موسسات غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور را اعلام نکرده باشند، این امکان وجود دارد که کارت اعتباری مربوط را خریداری کنند و پس از ثبت اطلاعات، شماره سریال و رمز، رشته محل های مربوط را انتخاب نمایند.
تذکر:چنانچه داوطلبی در زمان ثبت نام، علاقه مندی خود را نسبت به گزینش در رشته های غیر انتفاعی و پیام نور را اعلام کرده یا طبق توضیحات اشاره شده در بند 4-3 در زمان انتخاب رشته این کارت را خریداری کرده باشد، نیازی به خرید کارت جدا گانه برای انتخاب رشته محل های پذیرش براساس سوابق تحصیلی ندارد.
5- اطلاعات کد رشته محل ها را با توجه به مواردی که در پیش نویس وارد کرده بودید در نرم افزار وارد کنید:
5-1- پس از وارد کردن هر کد رشته محل، در کنار کد، عنوان رشته محل نمایش داده می شود که توصیه می شود حتما" آن را با اطلاعاتی که قبلا" به صورت پیش نویس آماده کرده بودید مقایسه کنید
5-2- پس از وارد کردن کد رشته محل ها و کلیک روی کلمه ( تایید و ادامه )، نرم افزار، اطلاعات رشته محل ها را مورد ارزیابی قرار می دهد و موارد اشکال مانند ( عدم تطابق جنسیت داوطلب با جنس پذیرش رشته محل )، ( عدم تطابق گروه آزمایشی داوطلب با گروه آزمایشی رشته محل ) و ... را اعلام می کند.
5-3- برخی از موارد برخلاف مورد قبل از سوی نرم افزار قابل بررسی نیست و شخص داوطلب با توجه به شرایط و علایق می بایست آنها را بررسی کند و در خصوص آنها تصمیم گیری کند. برخی از این موارد شامل تغییر مقطع یا تغییر دوره در رشته های انتخابی، درج رشته ای در مقطع کاردانی در بین رشته های مقطع کارشناسی یا درج دوره غیر انتفاعی بین دوره های روزانه و ... هستند، البته نرم افزار هر دوره یا مقطعی را به یک رنگ نمایش می دهد و بدین صورت به داوطلب برای شناسایی این تغییرها کمک می کند.
6- اطلاعات ثبت شده به همراه رسید انتخاب رشته به داوطلب نمایش داده می شود:
6-1- پس از تایید، اطلاعات در پایگاه سازمان سنجش ثبت خواهد شد و رسید انتخاب رشته 15 رقمی صادر خواهد شد و نسخه قابل چاپ به داوطلب نمایش داده می شود.
6-2- توصیه می شود که داوطلبان، از اطلاعات نمایش داده شده نسخه چاپی تهیه کنند و در پایان با کلیک روی دکمه ( خروج ) از نرم افزار انتخاب رشته خارج شوند.
تذکر: داوطلب موظف است که از اطلاعات شخصی و فرم انتخاب رشته خود و نسخه چاپ شده تاییدیه انتخاب رشته محافظت کند. لازم به یاد آوری است که سازمان سنجش، هیچ گونه مسئولیتی در قبال مشکلات ناشی از لو رفتن اطلاعات داوطلب نخواهد داشت.